Nee, ik ga niet schrijven dat het hier zo druk is, dat er 66 kassa’s zijn en dat de sfeer relaxed is.
Ik heb voor jullie de bezoekers van de Gekas getypeerd. Die 4,2 miljoen bezoekers per jaar zijn namelijk in een aantal categorie in te delen.
De Opa en Oma:
Komen met een oudere Volvo en een Solifer caravan. Hebben moeite om de plek te vinden en eenmaal gevonden mag je hopen dat je er niet achter staat. De caravan op de plek kost wat tijd en dan staan ze nog scheef.
In de winkel zijn ze vaak te vinden op de speelgoed-afdeling, voor de kleinkinderen. Ze kopen wat snuisterijen voor thuis, een bordje of een lampje. Opa koopt ook nog vaak een nieuwe hengel of een set schroevendraaiers.
Het Gezin:
Komt met veel bravoure aan in een Volvo V70 en een Kabe caravan van meer dan 5,5 meter. 2 of 3 kinderen. Vaak een hond. De hond gaat onder de luifel die is afgezet met een hekje zodat ie niet kan ontsnappen. Luisteren doet ie niet, net als de kinderen.
Shopt met 2 of 3 karretjes die tot de rand toe vol gaan met kleding. Een outdoor-broek voor papa en tot slot nog een leuk jurkje voor mama dat ze alleen op de camping zal dragen. Voor thuis veel te frivool.
De Paardenliefhebbers:
Blijven maar een dag of nog een korter. Staan niet op de camping maar op de camperplaats met alleen een toilet en water. Rijden in een pick-up truck waar de paardentrailer aan vast geplakt lijkt.
Duiken in de winkel direct de kelder in. Laden de winkelwagentjes vol met dekens, rijbroeken, caps, zadels en een liksteen en vertrekken weer. Op de parkeerplaats wordt de zooi in de trailer gesmeten en ze vertrekken naar de manage, het strand of het bos om de spullen direct te gebruiken.
De Echte Zweden:
Komen in een Chevy Impala of een custom-made Studebaker. Soms met caravan maar huren ook vaak een huisje. Zijn hier niet om te shoppen maar zijn hier omdat de Gekas bij Zweden hoort. Hebben met de auto’s van meer dan 6 meter geen enkel probleem met de volle parkeerplaatsen. Gewoon een beetje creatief zijn. Hebben tattoos. Niet van die kinderachtige plaatjes op de enkel of arm maar full-blown sleeves. Vaak ook nog iets in de nek. Moeder schaamt zich niet voor de bijna versleten Crocs. Kun je prima mee winkelen. Zijn trots op hun voorouders die de overtocht naar Amerika hebben gemaakt in de jaren 50.
De Trendy Jongeren:
Veelal op doorreis van hipster-bolwerk Malmo naar hipster-bolwerk Stockholm. Even stoppen bij de Gekas. Geen camping of stuga maar lekker in het hotel. Jongens hebben prachtige vriendinnen, blond, kort spijkerbroekjes en een t-shirt (wauw). De dames hebben knappe jongens. Kuitbroekje, mouwloos hemdje en een strakke zonnebril. Sneakers van Adidas en een subtiele armband. Drinken een diet-coke aan de sportbar en scoren wat hippe sportkleding voor in de gym.
De Buitenlanders:
Zwaar in de minderheid. Een verdwaalde Nederlander of Duitser. Rijdt de camping op zonder zich bij de aanmelding in te checken. Wel altijd op de camping, is niet te vinden in huisje of hotel. Dat is weggelegd voor de Zweden. Weet zich eigenlijk geen raad met het enorme aanbod en met name de Nederlanders twijfelen. Is dit nu wel zo goedkoop? Komt thuis met een fles shampoo of een leuk t-shirt. Snapt er eigenlijk niks van.
De Noren:
Keren terug van vakantie in Zweden. Hier heb je 2 soorten. Die met een veel te dikke Audi en een tandem-asser caravan. Ze sturen het ding genadeloos op de plek. Schudden de Rolex losjes van de arm en wandelen gemoedelijk naar de Gekas. Niemand doet ze wat.
De andere soort komt in een camper van het type Volvo FH. Zonder vrachtwagenrijbewijs mag je niet achter het stuur. Zijn net zo behendig met dat ding als de Audi-rijder. De achteruitrij-camera doet zijn werk. Mevrouw kan op de bijrijdersstoel blijven zitten. Relaxen is een keuze voor deze mensen.
De Hippies:
Komen in een oude stadsbus met minimaal 2 families. De kinderen zijn talrijk. Hebben speciale plekken op de camping waar die apparaten kunnen staan. Zijn drukker met onderhoud aan de oude Setra dan met winkelen. In de avond rookt de barbecue als een dolle. Lopen in kleding die je al jaren niet meer in de winkel ziet maar zijn van buiten gezien diep gelukkig. Vaak waakt de oude herdershond over hun domein in de nacht. Kopen wat gereedschap, houtskool of een nieuwe werkbroek.
En Wij?
Tja, na 5 jaar Gekas kijken we er nog steeds naar uit. Je moet het snappen, beleven, ondergaan. Niet leuk voor de eerste keer maar de historie erachter is geweldig. 1 nacht is te kort, 2 nachten is te lang. En je geeft altijd teveel geld uit. Het hoort bij een bezoek aan Zweden.
Meer weten? Lees mijn blog er maar op na of gebruik Google. De site van de Gekas vertalen kan met translate.google.com. Op www.Gekas.se kun je klikken op bloggen. Daar vind je een aardig overzicht van het aanbod aan producten.
Stelregel van de Gekas zelf? Als het in de kofferbak past, verkopen wij het.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten